dimarts, 12 d’abril del 2011

Els grafits

Els texts, i algun dibuix, escrits a mà sobre les parets de la Domus Alba són la prova viva de les dones i homes de Baetulo i de la seva imaginació quotidiana. Són escrits espontanis que no varen ser fets amb voluntat de perdurabilitat però que avui ens permeten accedir als desitjos, pensaments i ocurrències de qui va utilitzar les parets per expressar-se, cosa que completa la informació arqueològica i epigràfica oficial d’una manera única en obrir-nos, els grafits, la porta del pensament íntim del antics badalonins.

Per descomptat fan referència a la funció de l’edifici on s’han trobat. Escrits pels clients o per les mateixes treballadores podem llegir incipients anuncis per paraules amb el nom i el preu de la prostituta, comentaris dels clients sobre els seus desitjos i d’altres exclamacions que encara avui dia ens resulten molt familiars.

Aquesta força invisible que té la llengua popular fa que una frase de prop de 2000 anys ens soni familiar i propera. Quan això succeeix, els antics baetulans deixen de ser "ells" i, en compartir un codi comú, passen a ser "nosaltres". La permanència de l’efímer rau en la frescor dels grafits, tret distintiu d’una vitalitat que ens ve del passat.


1 VIRGINITAS MORBVS EST GRAVISSIMVS CVI EGO CLODIA HS X MEDERI POSSVM

La virginitat és una malaltia... jo Clodia la puc curar! deu asos.

Trobat en una paret exterior de l’edifici. Pel preu es pot deduir que era una prostituta que oferia els seus serveis fora de la casa.

2 MASTVRBATIO LEGIONARIO MORTI EST MACTE VIRTVTE LEGIONARI ROMANE SEMPERQUE PARATVS ESTO AD MORTEM SVBEVNDAM

La masturbació és la mort pel legionari. ¡Ánim legionari! ¡Estigues sempre preparat per afrontar la mort!”

Exemple deixat, segurament, per un soldat, un del col·lectius principals d’usuaris dels prostíbuls romans.

3 SIC IN AMORE VT IN BELLO VSV VENIT INITIO EMINVS PUGNATUR POSTREMO COMMINVS

L’amor és como la guerra, sempre s’acaba cos a cos.

Aquest graffiti parangona d’una manera senzilla l’activitat amatòria i la bèl·lica

4 VXOREM QVINTI LICINI MOECHISSA TOT BAETVLANI ERRARE NON POSSVNT

Fes l’amor amb la dona de Quint Licini... tants baetulans no es poden equivocar.

Algú enfadat amb el prohom badaloní deixa aquest testimoni de la seva ràbia. Probablement la dona de Licini no en tenia cap culpa però aquest graffiti ens permet una primera datació de l’establiment.

5 AMOR ANXIETATEM PARIT EGO AVTEM HVC VENI AD MENTEM RELAXANDAM

L’amor crea tensions. Jo vinc aquí a relaxar-me.

D’un usuari satisfet de l’establiment. Trobat en una paret interior de la casa.

6 HVMANVM TE PRAESTA ERGA VIRVM MANIBVS CAPTVM FRICANS.

Sigues solidari i masturba a un manc.

Un manc reclama la caritat d’un favor sexual. La incògnita és com va escriure el graffiti. Estem davant d’una mostra d’humor romà?

7 NISI OMNES FVTVERIMVS MERETRIX IN FLVMEN IACIENDA ERIT

o cardem tots o la puta, al ríu.

Algun client es rebel·la davant de la impossibilitat de fruir dels plaers de les treballadores de la Domus Alba i ens deixa el testimoni del seu enuig a les parets de l’establiment.

8 VBI PILVS IBI LAETITIA,

On hi ha pèl hi ha alegría

Ens trobem amb aquests dos últims exemples amb expressions populars que han perdurat fins els nostres dies i que deixen testimoni una vegada més de la gran influència del món clàssic en la nostra quotidianitat.
















9 CONSIDE EXSPECTANSQVE GAVDE

Seu i gaudeix de l’espera

Trobat a un banc de pedra amb el dibuix d’un fal·lus gravat. Es tracta segurament d’una altra mostra d’humor romà. No sabem si el terme “seure” s’utilitza amb doble intenció com succeeix a la inscripció romana (CIL, IV, 8767; Krenkel, 51) trobada a Pompeia “... i les dones, excepte unes poques, no el van conèixer, però aquestes, s’assegueren.” On “van conèixer” pot tenir el sentit bíblic i “s’assegueren” seria una figura venèria particular.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada